Kirjoittanut effefinland | 15.9.2010

Kansainvälisessä kollokviossa puhutaan terveydestä

Euroopan Effe järjestää vuotuisen kansainvälisen kollokvion Saksassa Wittenin Herdecken yliopistolla 18.–20.11.2010. Kollokvion otsikkona on ”For a Healthy school – Sustainability and Responsibility in Education and Health Promotion”. Teemana on siis tänä vuonna oppilaiden, vanhempien ja opettajien fyysinen, henkinen ja sosiaalinen terveys. Kollokvio on suunnattu opettajille ja kaikille kasvatusalalla toimiville.

Kollokvio kutsuu pohtimaan, mitä terveydellä oikeastaan tarkoitetaan. Terveyttä ei tulisi nähdä vain sairauden ja huonokuntoisuuden poissaolona: konferenssissa pyritään tarkastelemaan terveyttä kokonaisvaltaisena fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena hyvinvointina, jota ei voi mitata pelkästään objektiivisilla mittareilla, vaan joka on suurelta osin myös subjektiivista, ihmisen omaan kokemukseen liittyvää.

Suomalaisen kasvatuskeskustelun näkökulmasta aihe on ajankohtainen: kouluviihtyvyys on Suomessa kovin heikkoa ja viime aikoina on päätään nostanut huolipuhe, joka tekee miltei oppilaasta kuin oppilaasta ”potilaan”. Helsingin Sanomien 11.9. esittelemä hollantilainen ”huoli-järjestelmä” on kirvoittanut kannanottoja. Kyseessä on viranomaisten hälytysjärjestelmä, jolla nuorten ongelmiin pääsisi varhain kiinni: viranomainen voisi kirjata järjestelmään olevansa huolestunut lapsesta tai nuoresta ja vähintään kahden viranomaisen huoli johtaisi ”osumaan”. Huolen aiheita voisivat olla esimerkiksi häiriökäyttäytyminen ja kotiväkivalta. Tällaista järjestelmää ollaan nyt Georg Henrik Wreden johdolla tuomassa Suomeen. (Koko juttu luettavissa: HS 11.9.2010.)

Huolirekisterin kritiikissä on kiinnitetty huomiota esimerkiksi siihen, ovatko valvonta ja pakkokeinot oikeita tapoja kasvattaa ja onko päiväkodista alkava lasten diagnosointi todella tarpeellista: ”Huoli-työntekijät seulovat lapsia huoliluokkiin subjektiivisten havaintojensa perusteella. Kunnissamme tehdään huolikartoituksia, ja Stakes on vuosina 2001–2002 huolikartoittanut noin 30 000 lasta. Huoliluokittelun kehitelleet tutkijatkin ovat ilmaisseet hätähuutonsa lasten leimaamista vastaan”, kirjoittaa Leeni Ikonen (koko juttu: HS 14.9.2010). Tarkkailun, valvonnan ja huolen kautta lapsen terveydentila nousee keskiöön: ”Huolen oikeaksi todisteluun on kehitelty kirjava joukko erilaisia keinoja, joilla maailman terveimmistä suomalaisvauvoista saadaan puristetuksi sairaita koululaisia. Lapsesta etsitään jo pienestä pitäen kiintymyksen ja vuorovaikutuksen häiriöitä, psykiatrista diagnoosia, häntä juoksutetaan perhaneuvolassa, lastenpsykiatrilla, häneen kohdistetaan kiinnipitoa, eristämistä, uhkailua, alistamista ja pakkoa” (HS 14.9.2010). Huolipuheessa huolestuttavalta tuntuu ainakin siihen sisältyvä ajatus siitä, että asiantuntija (lääkäri, opettaja…) tietää, mikä potilaalle tai oppilaalle on parasta. Millä tavoin lääkäri–potilas suhde sitten eroaa opettaja–oppilas-suhteesta?

Nykykoulun näkökulmasta mielenkiintoinen näkökulma onkin juuri medikalisaatio, joka yhä useammin näkyy myös koulun arkipäiväisissä käytännöissä: Vaasan Variskan koulussa (Yleisradion Ysiluokka-ohjelmassa) oppilaat joutuvat häiriökäyttäytymisen tai osaamattomuuden vuoksi Klinikalle, siis Klinikka-nimiseen ryhmään/paikkaan, jossa saa erityisopetusta. Helsingin yliopistossa on puolestaan perustettu graduklinikoita päivystävine ohjaajineen (uutinen luettavissa yliopiston sivuilla). Kuinka paljon oikeastaan kohtelemme oppilaita kuin potilaita? Kuinka usein yritämme parantaa esimerkiksi oppilaan koulumenestystä tai hänen sosiaalisia taitojaan sen sijaan että tarkastelisimme kokonaisuutta – koulun kontekstia ja sosiaalista ympäristöä, vieläpä oppilaan näkökulmasta? Onko tarkoituksemme muuttaa oppilasta?

Kun puheena on terveys, tässä yksi tervehdyksemme Suomesta konferenssiväelle Wittenissä!

Lisätietoja kollokviosta:

Mainokset

Responses

  1. YLE uutisoi 17.9.2010:
    ”Vilkas lapsi ei ole aina sairas”
    http://yle.fi/alueet/turku/2010/09/vilkas_lapsi_ei_ole_aina_sairas_1985765.html


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Kategoriat

%d bloggers like this: